communicative design
prijzen op maat

cursussen
pro trainingen
be apart
startdata
last minute
inschrijven
vakantie
nieuws
cursisten
informatie
open dagen
links
impressies
forum
korting
alumni
contact

home

 

Communicative Design

 

communicative design

Klik op plaatje voor interactieve pdf

Deeltijdopleiding Communicative Design

To be communicative is to have the ability to communicate - to exchange thoughts and ideas.

Communicative Design is de verbinding tussen [graphic] design en informatievoorziening door gebruik te maken van verschillende bestaande en nieuwe media. Communicative Design is niet alleen het verzenden en de vormgeving van de boodschap maar ook het inzetten of creëren van nieuwe mediakanalen om te zorgen dat deze boodschap de juiste doelgroep raakt. Communicative Design maakt gebruik van graphic design, interaction design en alle andere vormen van design in de context van het communicatievraagstuk.

Je beoogt als Communicative Designer, naast te inspireren, het creëren van een verlangen bij de doelgroep om ze aan te zetten tot het afnemen van producten [retail, b-to-b] of diensten [arbeidsmarktcommunicatie, informatievoorziening, non-profit]. Het proces vraagt om strategische overwegingen, marktonderzoek, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je vertaalt als Communicatieve designer ideeën en informatie via verschillende media. Je bijzondere talent ligt niet alleen in je traditionele vaardigheden, maar ook in je vermogen om strategisch te denken in nieuwe design- en marketingtermen. Als Communicatieve Designer kun je met je talent en vaardigheden een serieuze plaats in de creatieve industrie verwerven.

Programma-opzet / beschrijving

Tijdens de deeltijdopleiding Communicative Design ontwikkel je je tot een sterke Communicative Designer waardoor je in staat bent zelfstandig en in groepsverband conceptmatig en strategisch effectieve designprojecten te realiseren. 

Je leert je ideeën te visualiseren en uiteenlopende crossmediale uitingen vorm te geven. Bovendien krijg je ervaring in het interdisciplinair samenwerken. Je gaat tijdens de opleiding zowel individueel als in groepsverband aan de slag met uiteenlopende communicatievraagstukken die onderscheidende en communicatieve vormgeving eisen. Tijdens de gehele studie wordt er aandacht geschonken aan actief ondernemen en acquireren. 

Het deeltijd-opleidingstraject Communicative Design is een co-creatie van SintLucas Pro Eindhoven en het Art & Design College Utrecht. Het Art & Design College Utrecht is de contractafdeling van het Grafisch Lyceum Utrecht.

Word jij die sterke Communicative Designer?

Voor wie is deze studie geschikt?

Deze studie van het Art & Design College, Grafisch Lyceum Utrecht, is uitermate geschikt voor afgestudeerden op MBO-niveau en voor studenten die de driejarige avondschoolopleiding Grafisch Vormgeven van het Art & Design College met succes hebben afgerond. 

De opleiding Communicative Design is bedoeld voor studenten die meer dan gemiddelde affiniteit hebben met communicatie, conceptuele vormgeving en toe zijn aan zowel persoonlijke als professionele groei. Persoonlijk startpunt voor deze deeltijdstudie Communicative Design is je reeds opgebouwde portfolio.

Wie zorgen er voor je opleiding?

Alle docenten binnen het opleidingstraject Communicative Design zijn werkzaam binnen de Creative Industrie. De projecten en bijbehorende opdrachten zijn zeer divers en worden gevoed vanuit je eigen werkveld. Tijdens de projecten komen gastsprekers en specialisten aan het woord.

Waartoe leiden we op?

Het Art & Design College Utrecht leidt je op tot een conceptueel ingestelde, zelfstandige en intrinsiek gemotiveerde Communicative Designer. Een professional met een onderzoekende en kritische houding, oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en focus op de nieuwe economie.

Je bent na de opleiding in staat de regie in handen te nemen en weet wat (interdisciplinair) samenwerken betekent. Als student Communicative Design aan het Art & Design College ontwikkel je een eigen beeldende visie. Daarnaast verwerf je competenties en vaardigheden waarmee als toekomstgerichte, Communicative designer aan de slag kunt.

Welk diploma behaal je?

Je wordt opgeleid op een niveau dat tussen mbo en hbo ligt en wat wordt gekwalificeerd als mbo+. Bij afronding van de studie ontvang je het diploma Communicative Design van het Art & Design College, Grafisch Lyceum Utrecht, mits je aan de volgende voorwaarden hebt voldaan:

  • Voldoende inzet
  • Voldoende eindresultaat
  • Uitvoering van de praktijkopdrachten en de eindpresentatie
  • Actieve deelname aan het opleidingstraject

Hoeveel tijd kost je studie?

De opleiding vergt naar schatting zo’n 400 uur studietijd per jaar, waarvan je er ongeveer 120 uur bij het Art & Design College op de Vondellaan 178 Utrecht doorbrengt. Daarvan wordt 65% van de tijd besteed aan praktijk en 35% aan theorie. De studie is sterk praktijkgericht en verwacht een hands-on mentaliteit van de student.

Zijn er nog meer studiekosten?

Naast de studiekosten dien je rekening te houden met kosten voor boeken/readers en excursies tot maximaal € 250,— per jaar en dien je te beschikken over een goed werkende computer of Powerbook met minimaal Adobe Creative Suite 6. Een abonnement op de Adobe Creative Cloud Master Collection is tijdens je studie via het Art & Design College met korting bij www.slim.nl verkrijgbaar.

Studiejaar 1

Verbreden

360°

Het eerste studiejaar staat in het teken van een 360° visie op het communicatievak en Communicative Design in het bijzonder. Dit studiejaar omvat lessen waarbij theorie en praktijk elkaar opvolgen. Gedurende de gehele studie werken we volgens het principe ‘Earning by doing’, een kwaliteitscyclus die ervoor zorgt dat je vooruitgang tijdens de studie boekt en de verwerving van het diploma ‘Communicative Designer’ binnen handbereik brengt. Naast de gecombineerde theorie/praktijklessen is er eveneens ruimte voor Xperience (=X) met gastsprekers en fieldtrips. De laatste sessie van iedere module bestaat uit een (p)review waarin we terugkijken op de afgelopen module en vooruit blikken op de aankomende module.

01 Conceptueel denken en werken
02 Strategisch denken en werken
03 Creatief visualiseren
04 Crossmediaal communiceren
05 Interdisciplinair samenwerken

 

Studiejaar 2

Verdiepen

Skills

In het tweede studiejaar bouw je voort op wat je in het eerste jaar hebt geleerd en gedaan. We maken op uiteenlopende onderdelen van het communicatievak een verdiepingsslag en je leert daarbij je vaardigheden steeds verder te vergroten. Uiteraard blijf je naast je persoonlijke ontwikkeling ook werken aan je co-creatieve en ondernemende rol in de groep. Als je de modules met succes hebt afgerond, vormt je meesterproef de laatste krachtmeting die duidelijk maakt of je je kwalificeert als Communicative Designer.

06 Identity
07 Branding
08 Imaging
09 Publishing
10 Promoting

   
 

 

   

(L)earning by doing

Verwerven

 

Communicative Designer:

Extra eigenschappen

  • creatief
  • communicatief
  • onderscheidend
  • ondernemend
  • overtuigend
  • initiatiefrijk
  • coöperatief / co‐creëert
  • zelfstandig
  • besluitvaardig
  • flexibel
  • stressbestendig
  • open houding

Attitude

  • presenteert zich goed
  • heeft een actueel portfolio
  • kijkt ‘anders’ en denkt buiten de kaders
  • niet afwachtend: neemt projecten en kansen aan
  • eigen signatuur en zicht op de inspiratiebronnen
  • heeft een functioneel netwerk met minimaal 25 contacten
  • is in staat middelenvrij te denken
  • heeft goede resources (materiaal & content, kent specialisten,
  • weet waar kennis te halen is)
  • heeft goed zicht op eigen sterkte en zwakte: vakinhoudelijk, in
  • samenwerking en persoonlijk
  • vakgericht: blijft een leven lang leren, houdt zich op de hoogte
  • van ontwikkelingen in het vak en daaromheen; online en
  • offline actief lerend

Vaardigheden

  • ontwerpt en realiseert de media‐uiting
  • berekent de kostprijs en maakt een offerte
  • heeft professionele beheersing van applicaties
  • analyseert, ordent, coördineert en beheert data systematisch
  • werkt doelgericht, planmatig (workflow) en bewust van tijd en prijs

Kennis

  • beheerst typografie, kleurenleer, vormentaal, compositie, belichting en taal
  • kent de globale geschiedenis: grafisch en interactief
  • spreekt de taal van beeldmakers (foto/video) en ontwikkelaars (web) en kan aansturen op inhoud / traffic managen
  • kent workflows
  • heeft basiskennis van communicatie, marketing en reclame
  • enige kennis van intellectuele eigendomsrecht (auteursrecht, portretrecht)
 

Intellectuele Eigendom van het oorspronkelijke concept: SintLucas Pro B.V.

Voor nadere informatie graag contact opnemen met Anita Stroes, 030 2807080, astroes@glu.nl

   

Doelgroep

Tussen mbo en hbo+

Doelstelling

 

Cursusduur

Studieduur: 2 jaar
Aantal sessies: 60 (30 per jaar)

Lestijden

Zaterdag van 09.00 tot 13.30 uur

Groepsgrootte

10-14 studenten

Voorkennis

  • beheerst typografie, kleurenleer, vormentaal, compositie, belichting en taal
  • kent de globale geschiedenis: grafisch en interactief
  • spreekt de taal van beeldmakers (foto/video) en ontwikkelaars (web) en kan aansturen
  • op inhoud / traffic managen
  • kent workflows
  • heeft basiskennis van communicatie, marketing en reclame
  • enige kennis van intellectuele eigendomsrecht (auteursrecht, portretrecht)

Diploma

Je wordt opgeleid op een niveau dat tussen mbo en hbo ligt en wat wordt gekwalificeerd als mbo+. Bij afronding van de studie ontvang je het diploma Communicative Design van het Art & Design College, Grafisch Lyceum Utrecht, mits je aan de volgende voorwaarden hebt voldaan:

  • Voldoende inzet
  • Voldoende eindresultaat
  • Uitvoering van de praktijkopdrachten en de eindpresentatie
  • Actieve deelname aan het opleidingstraject

Prijs

€ 2.580,– (per jaar)

Bijzonderheden

Voor alle softwaretrainingen geldt dat het kunnen oefenen van de geleerde lesstof thuis of op de werkplek noodzakelijk is.

   
  Inschrijven

 

 

 

 

 

 

[ terug naar boven ]

> update van 03.11.2014 <