id2011
 

home

id2011
Inspiratiedag voor creatieven in de grafimedia en creatieve industrie.

Donderdag 15 december van 9.00 tot 21.00 uur

   

id2011

Laat je deze dag inspireren door tal van presentaties en lezingen van toonaangevende leveranciers uit de grafimedia, de creatieve industrie, kunstenaars, grafisch vormgevers, creative directors, wetenschappers, vakspecialisten, visionairs en creatieven.

Verzet al je afspraken voor deze dag en blok 'm in je agenda. Maak 'm vrij en kom donderdag 15 december van negen uur 's morgens tot negen uur 's avonds naar het Grafisch Lyceum op de Vondellaan 178, 3521 GH Utrecht. Het wordt een onvergetelijke inspirerende dag!

Het Art & Design College van het Grafisch Lyceum Utrecht organiseert voor de derde keer deze inspiratiedag voor creatieven en iedereen die in creatie geïnteresseerd is. Je kunt je deze hele dag én avond laten inspireren door een of meerdere van de 21 [!] sprekers in de collegezaal of door de presentaties en demonstraties [25!] in het atrium van het Grafisch Lyceum Utrecht. Je komt oren en ogen te kort.

 

De inspirerende lezingen [alle in de collegezaal]:

9.00 uur - 10.00 uur

Fusion Road Show!

Fusion Road Show!

Een bijzondere start van deze dag. De Fusion Road Show door Arian Visser van het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen te Nieuwegein. [Insituut voor fundamenteel onderzoek der materie, Institute for Plasma Phisics, Rijnhuizen, Nieuwegein.]

Wij, de grafimedia, de creatieve industrie en alle creatieven hebben alles te maken met energie. Denk aan de CO2 uitstoot, de grondstoffen, de pigmenten die we gebruiken, het papier waar we onze creaties aan toe vertrouwen en al de energie die we in huis, op de zaak en op school ge- en verbruiken. We kennen de energiebronnen als steenkool, olie, gas, zonnepanelen, waterkracht en windmolens. Van kernfusie hebben we nog nauwelijks gehoord… Water, de oceanen spelen hierbij een crusiale rol. Tijd om even stil te staan bij de revolutionaire ontwikkelingen die met de nieuwe wetenschap rond kernfusie de komende jaren gerealiseerd gaan worden. Arian Visser weet je op onnavolgbare wijze, in slechts drie kwartier je hier alles over te vertellen en je te laten zien! Hij haalt de zon en zwaar water naar de collegezaal! In begrijpelijke taal en met een geweldige show weet hij je inzicht te geven in deze nieuwe vorm van energie. Een ware eye-opener die je [bewust] niet mag missen. Zorg dat je op tijd bent, Arian begint om precies 9.00 uur in de collegezaal because this show must go on!

10:00 - 10:30 uur

Counter creatives. Your ticket to creative result.

Counter creatives. Your ticket to creative result.

Dennis Jak Vertelt over zijn ervaringen met het opstarten van een creatief bureau (zijn eigen bureau groeit explosief). Wat komt erbij kijken en waar loop je tegenaan. Hoe staat het commercieel proces tov creatie en andersom. In inspirerende lezing die meer dan de moeite waard is.

10:30 - 11:30 uur

Apple. Bram Elderman: Whats new from Apple.

Apple. Bram Elderman: Whats new from Apple.

Bram Elderman zal je in dit inspirerende uur meenemen naar de succesfactoren van Apple producten en de techniek van iOS in business. Apple staat natuurlijk bij alle bezoekers op nummer 1. Het bijwonen van deze spraakmakende presentatie zal je jaren bijblijven…

11.30 - 12.00 uur

BlewScreen. Gaming into a next level.

BlewScreen. Gaming into a next level.

Synergy is een 3D multiplayer game installatie. Rohan van den Braak vertelt op onnavolgbare wijze hoe de deze game is ontstaan en wat de enorme acceptatie ervan is.

12.00 - 12:30 uur

Dutch Approach. Audiovisuals.

Dutch Approach. Audiovisuals.

MovingContent.tv produceert korte, krachtige video-items voor online-communicatie-toepassingen. Zoveel mogelijk met een call to action. Voor websites, emailacties en social media. Kijk zelf maar: http://youtu.be/Dlf7eO3NGKE

[n.b.: Staat in de gedrukte uitnodiging geprogrammeerd om 13.00 - 13.30 uur. Aanvangstijd is gewijzigd naar 12.00 uur.]

12:30 - 13:00 uur

Design Express. Cinema-4D.

Design Express. Cinema-4D.

Piet Jan Ottenhof neemt je mee naar de wereld van 3D. Middels spraakmakende voorbeelden en een inspirerende lezing wordt duidelijk waarom Cinema-4D een superieure ontwikkelomgeving is.

13:00 - 13:30 uur

Danda. Campagnedesign: audio, video en banners.

Danda. Campagnedesign: audio, video en banners.

D and A is (content) media producent en staat voor Design & Authoring. DandA schrijft en vervaardigt turnkey bedrijfs-websites, bouwt organisatiesoftware en bedenkt en maakt radio- en televisie-commercials. DandA is het One Stop Media Shopping bureau. DandA is een partner voor bedrijven die uitgaven realiseren op internet, blu-ray-disc, dvd, cd-rom, radio en televisie. Toepassingen variëren van commerciële en educatieve producten voor eindgebruikers tot hoogwaardige zakelijke projecten.

[n.b.: Staat in de gedrukte uitnodiging geprogrammeerd om 12.00 - 12.30 uur. Aanvangstijd is gewijzigd naar 13.00 uur.]

13:30 - 14:00 uur

GEA. Michiel Klein: De crossmediale regieorganisatie.

GEA. Michiel Klein: De crossmediale regieorganisatie.

Michiel Klein legt alles uit over crossmediale regieorganisatie. Crossmediale regieorganisatie werkt op het scheidsvlak van de volgende drie publicatiegebieden:

1. Document management, proces en beheersinformatie van organisaties ten behoeven van het primair proces.

2. Marketing en sales, alle reclameprocessen voor het verkopen van diensten of producten bij organisaties.

3. Publishing; het verkopen van informatie. GEA is een onafhankelijk organisatieadviesbureau op het gebied van communicatie-logistiek. Een hele mond vol, maar GEA houdt zich al sinds 1944 bezig met advisering over efficiënte inrichting van mediaprocessen en organisatie van mediaproductie. Communicatielogistiek is de keten van processen en activiteiten die efficiënte overbrenging van een boodschap mogelijk maken.

14:00 - 15:00 uur

Waal aan de Maas. BrainSells: verkopen doe je met je hersenen.

Waal aan de Maas. BrainSells: verkopen doe je met je hersenen.

Met BrainSells® laten we strategie en concept versmelten tot één keiharde straal succesvolle communicatie. Klinkt commercieel hè? Dat is het ook. Laten we elkaar niet wijsmaken dat reclame meer is dan commercie. Dan had het wel kunst geheten. Kom luisteren naar deze boeiende lezing van Waal aan de Maas!

15:00 - 16:00 uur

Peter Villevoye. Adobe Digital Publishing.

Peter Villevoye. Adobe Digital Publishing.

Nog nooit eerder werd een nieuw apparaat zó gretig opgepikt als de iPad. Het is ook beduidend méér dan zomaar een "leuke gadget". En nog nooit eerder wilden ontwerpers, grafici en media-makers zo snel met een totaal nieuw digitaal medium aan de slag! Het maken van digitale publicaties voor tablets zoals de iPad is immers een kolfje naar hun hand. Peter Villevoye stelt de balans op: welke ontwikkelingen tekenen zich af (na ruim één jaar), welke technieken en marktpartijen spelen een rol en hoe kan je er als designer, DTP-er of uitgever een goed begin mee maken? Onderwerpen die Peter de revue zal laten passeren: welke soorten publicaties zijn er voor tablets, welke soorten apps lenen zich voor publicaties, wat is Adobe's aandeel in deze ontwikkelingen, de werkwijze in Adobe InDesign CS 5.0 of 5.5 (interactive Overlay Creator en Folio Builder), prijsstellingen van enkele online-voorzieningen

NB: Deze presentatie sluit prima aan op die van Aad Metz, later in de avond, die meer ingaat op de ontwerpmatige aspecten van het maken van een tablet-uitgave.

16:00 - 16:30 uur

NAGO. Marie Christine van der Sman: Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers.

NAGO. Marie Christine van der Sman: Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers.

De Stichting Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) is in 1992 opgericht met als doel om de archieven van Nederlandse of in Nederland wonende grafisch ontwerpers te verwerven, te ontsluiten en te behouden. Marie Christine van der Sman zal je meenemen naar de archieven van onder andere Studio Dumbar, Hard werken, Ootje Oxenaar, Total Design, Wim Crouwel enz.

16:30 - 17:00 uur

Tetterode. CO2 emissie: een voorbeeld uit de grafische praktijk.

Tetterode. CO2 emissie: een voorbeeld uit de grafische praktijk.

CO2-emissie in met name in de grafisch industrie van belang. Verantwoord ondernemen ook. Paul van Marissing vertelt je er alles over.

17:00 - 17:30 uur

DPI Animation House. Visuele content en interactie.

DPI Animation House. Visuele content en interactie.

DPI Animation House is opgericht in 1995 en behoort tot de grootste 3D producenten van Nederland. DPI Animation House maakt computerillustraties, animaties, educatieve programma's, videoproducties, interactieve presentaties en websites. Op nationale en internationale animatiefestivals zijn hun producties in de prijzen gevallen. Stephan Poelsma vertelt hoe en waarom.

17:30 - 18:00 uur

Un-Real. Mixing real and unreal.

Un-Real. Mixing real and unreal.

De mogelijkheden van 3D-computergraphics hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Tools die tot voor kort waren voorbehouden aan grote VFX-studio's zijn nu ook toegankelijk voor kleine bedrijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds meer reclame-uitingen zien waarbij 'real' wordt gecombineerd met 'unreal'. Commercials van Albert Heijn, Citroën, Karwei, ... de reclameblokken staan er bol van.

Un-Real maakt o.a. packshots op basis van 3D-computergraphics. Met de realistische weergave van fotografie, zónder dat er fotografie aan te pas komt. Tijdens deze presentatie vertelt Joost Spek over de technologie die wordt gebruikt om 'real' met 'unreal' te combineren. Hij laat zien hoe je zelf, met behulp van zeer toegankelijke technologie, 3D-animaties kunt toevoegen aan fotografie of film.

18:00 - 18:30 uur

VPRO. Frédérik Ruys: 'Nederland van boven' datavisualisatie.

VPRO. Frédérik Ruys: 'Nederland van boven' datavisualisatie.

Feiten zijn saai, maar sexedup leveren de dorste cijfers boeiende televisie op. De VPRO gaat het in december bewijzen in het televisieprogramma "Nederland van Boven". Het is een concept gebaseerd op statistische gegevens (vaarbewegingen in Rotterdam, telefoonverkeer van Vodafone, verkeersgegevens van TomTom). Ze worden met moderne technieken grafisch en dynamisch weergegeven en dan begint het Nederland van de dorre cijfers ineens te leven. Frédérik Ruys vertelt hoe infographics inspirerend kunnen werken.

18:30 - 19:00 uur

Microsoft. Windows Phone 7: How to be creative on Phone!

Microsoft. Windows Phone 7: How to be creative on Phone!

Brian Hewitt van Microsoft laat je kennis maken met de ongekende schoonheid, kracht én creatieve mogelijkheden van Window Phone 7.

19:00 - 19:30 uur

Avalanche. Ambush projecten.

Avalanche. Ambush projecten.

Peter van deer Helm, Creative Director at Avalanche Amsterdam. Experience on clients such as: Nike, Msn, Opel, Fanta, Coca-Cola and Greenpeace. Winner of several Advertising Awards [Lamp, Esprix, Amma etc.] takes you on a inspiring tour of ambush marketing.

19:30 - 20:00 uur

Zomerinhuis.nl This is advertising.

Zomerinhuis.nl This is advertising.

Wat kan je in een 1/2 uur vertellen over advertising? Dat betekent keuzes maken!

En alleen het nieuwste-van-'t-nieuwste laten zien. What's Hot and what's NOT.

Eric Zomer, Creative Director Advertising, inspireert je voor de volgende ontelbare uren…

20:00 - 20:30 uur

Aad Metz. Digitaal magazines vormgeven.

Aad Metz. Digitaal magazines vormgeven.

Iedereen wil op dit moment zijn tijdschrift als app op de iPad. Adobe heeft met haar Digital Publishing Tools mooie gereedschappen beschikbaar gesteld om een interactief tijdschrift te maken. Maar hoe lees nu zo'n digitaal tijdschrift? Waar moet je op letten wat betreft leesbaarheid? Hoe moet je omgaan met fonts voor een dergelijk tijdschrift? Hoe moet het tijdschrift worden opgezet, zo dat het een duidelijke navigatie heeft?

Aad Metz, schrijver van het boek Leer jezelf Professioneel Adobe InDesign en docent grafisch vormgeven voor het Art en Design college, zal uiteenzetten hoe een tijdschrift prettig te lezen is op een tablet. Middels bestanden tijdschriften en voorbeelden van sjablonen binnen InDesign, zal hij een en ander uiteenzetten op deze inspiratieavond.

20:30 - 21:00 uur

D-Zone. Peter Villevoye: Rode kruis Tablet Ad Contest.

D-Zone. Peter Villevoye: Rode kruis Tablet Ad Contest.

Een bijzondere afsluiting van deze dag. Dzone organiseert de Tablet Ad Contest, powered by Adobe, waarbij designers uitgedaagd worden om de mooiste interactieve tablet advertentie voor het Rode Kruis te ontwerpen. Het gaat om een originele wervingsadvertentie voor donateurs van het Rode Kruis, die geschikt is voor tablets. De hoofdprijs is een Creative Suite 5.5 Master Collection + een reischeque van €2.500,- en er is ook een 2e en 3e prijs. De wedstrijd is een mooie kans om iets te winnen, iets te leren – en tegelijk een goed doel te steunen. Peter Villevoye vertelt je er graag alles over!

id2011

De inspirerende presentaties en demonstraties [alle in het atrium]:

 

Laat je gedurende deze inspiratiedag in het atrium van het Grafisch Lyceum Utrecht inspireren door 25 presentaties van het nieuwste van het nieuwste en het creatiefste van het creatiefste door:

Avalanche Amsterdam.

Graffity-artiest Peter van de Helm zal gedurende deze inspiratiedag in het atrium op een mega-grote zuil een bijzonder portret realiseren. Tijdens zijn creatieve werk zal met plezier vragen beantwoorden en misschien mag je hem wel een handje helpen.

BlewScreen [Synergy game]

Eerste Game: 14.00-15.00 uur,
Tweede game: 15.30 tot 16.30 uur.

Synergy is een 3D multiplayer game installatie waarin van 3 tot 7 spelers uit het publiek de game spelen waarbij de rest van het publiek mee kan genieten. De spelers moeten zich door steeds buitenaardse atmosferische landschappen navigeren waarbij ze keuze moeten maken hoe ze op obstakels in deze wereld reageren. Hierbij zullen ze als groep nauw samen moeten werken balancerend op hun platform waarmee ze het spel met hun hele lichaam besturen. Zo ontstaat er tussen spelers een samenspel en synergie die ook erg boeiend is om gewoon naar te kijken. De spelers worden tijdens Synergy persoonlijk begeleid door een coach en het team van Synergy die ze helpt hun samenwerking te vormen en te verbeteren. Deze legt ook een extra verbinding tussen spelers, game-ervaring en de toeschouwers. Tijdens zijn stage heeft Martin Prochazka, student Grafisch Lyceum Utrecht, meegewerkt aan design en modelling.

Bron / Kerpha [Drukwerkveredeling, display]

Bron drukwerkveredeling B.V. en Kerpha B.V. Specials & Displays komen naar de inspiratiedag met een scala aan mogelijkheden voor veredeling van drukwerk waarmee wij willen laten zien dat er veel meer is dan alleen glans- en matlaminaat. Juist door in goed overleg met de ontwerpers en reclamemakers de mogelijkheden door te nemen kunnen we tot fantastische eindresultaten komen. Daarnaast willen wij graag de unieke mogelijkheden van ons specialbedrijf Kerpha tonen op het gebied van bijzondere verpakkingen, displays, unieke (hand)gebonden boeken en vele andere grafische specialiteiten zoals onze specials voor de papierverwerkende industrie en onze unieke tabbladen produktie.

BührmannUbbens Paperdesk [papier en meer]

John Fontijn (Paperdesk) wil laten zien dat BührmannUbbens buiten het papier ook ook Sign materiaal, Printers, Verpakkings materialen, Office producten en Enveloppen, levert, maar ook diensten zoals Transport. De samenwerking staat deze dag centraal. Een collectief kunstwerk van papier in de vorm van een bijzonder boek met een doorlopend onderwerp wat door iedere bezoeker aangevuld wordt met een pagina of toevoeging. Om de serieuze kant van het project te benaderen voor de studenten en de creatieve bezoekers is er een beloning voor creatiefste pagina.

Michiel Deylius [Typografisch steenhouwer]

Michiel Deylius werkt als beeldhouwer en steenhouwer. Sinds zijn kennismaking met het letterhakken is hij gefascineerd door de schoonheid en de toepassingsmogelijkheden van de ambachtelijk - met de hand - gehakte letter. Hij maakt daarmee o.m. grafmonumenten, jubileumstenen en eerste stenen die opvallen door hun bijzondere typografie. Zowel de lettervorm als de steensoort waarmee gewerkt wordt, bieden vele mogelijkheden om uitdrukking te geven aan de boodschap die overgebracht moet worden. Michiel demonstreert zijn werk en vertelt je er graag alles over.

NAGO [Nationaal Archief Grafisch Ontwerpers]

De Stichting Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) is in 1992 opgericht met als doel om de archieven van Nederlandse of in Nederland wonende grafisch ontwerpers te verwerven, te ontsluiten en te behouden.

Ontwerpbureau Fabrique ontving een Red Dot Award voor het ontwerp van de website Adviz.nl, die zij in opdracht van het NAGO en het ReclameArsenaal ontwikkelde. ADVIZ.NL is een mei j.l. gelanceerd nieuw tweetalig (EN/NL) interactief platform voor de grafische ontwerpsector, de reclamewereld en andere geïnteresseerden in visuele communicatie. ADVIZ staat dan ook voor advertising + graphic design = visual communication.

Tijdens de inspiratiedag [en erna] is van de stichting NAGO de tentoonstelling van de grafisch vormgever Joop Istha te zien met als thema: De ontwikkeling van consumtiegoederen na de tweede wereldoorlog.

Het werk van Joop Istha is vooral bij ouderen bekend: de wasmachines van Erres, de stofzuigers, radio's en tv's van Philips, de haarden en kachels voor ETNA. Ieder naoorlogs gezin groeide op met de producten die door Istha ontworpen zijn. Vrijwel niemand weet echter dat achter die anonieme producten een Utrechtse ontwerper schuil gaat.

Design Expresse [Cinema 4D]

Design Express is de Benelux-distributeur van CINEMA 4D en Vectorworks.

Design Express is verantwoordelijk voor ontwikkeling, verkoop, training en support. Cinema 4D is een softwarepakket (van de Duitse ontwikkelaar Maxon) voor het maken van 3D-computergraphics en 3D-computeranimaties. De naam is afkomstig van de drie ruimtelijke dimensies plus de tijddimensie (animatie) waarmee wordt gewerkt.

Het is een van de professionele allround softwarepakketten (zoals ook 3D Studio Max, Maya, XSI, LightWave en Blender (software). Cinema 4D was een van de eerste softwarepakketten die beschikbaar waren voor 64 bit-Windows en voor Macs met Intelchips.

De software is gebruikt voor populaire films als Ice Age, Polar Express, Baas in eigen bos, Monster House en SpongeBob.

Freedom of creation [3D-printing]

Freedom Of Creation (FOC), onderdeel van 3D Systems, is een Amsterdams ontwerpbureau gespecialiseerd in een revolutionaire productietechnologie, genaamd '3D-Printen'. FOC is dé pionier op het gebied van design en onderzoek naar deze technologie. De producten die hieruit volgen zijn ofwel onderdeel van de 'FOC Collection', of worden vercommercialiseerd door andere design labels.

Freedom Of Creation, pionier op het gebied van 3D geprint design, heeft deelgenomen aan de "Drie Dwaze Dagen" in negen verschillende Bijenkorf warenhuizen. Belangrijkste attractie van het evenement waar Freedom Of Creation aan deelnam is de beschikbaarheid van een 3D printer, perfect voor dagelijks thuisgebruik.

Gaiakraft [Stonepaper]

GaiaKraft is een nieuwe generatie papier en een uitstekend alternatief voor traditioneel papier. GaiaKraft is boom-vrij papier en bestaat uit 80% mineralen (kalk) met een deel percentage niet giftig hars. GaiaKraft is geproduceerd zonder gebruik van water of schadelijke chemicaliën zoals zuur of bleekmiddelen. Het grote voordeel van dit papier is dat de productie ervan onze kwetsbare natuur niet verontreinigd met giftige bijproducten.

Geert van Daal [Vergulden]

Geert van Daal is een nationaal en internationaal bekende boekbinder. Zijn werk bestaat niet alleen uit het binden van boeken maar ook het maken van luxe verpakkingen, restauraties en kunstboekbinden behoren tot zijn werkzaamheden. Het Werk van Geert van Daal is regelmatig bekroond. Geert van Daal zal tijdens deze inspiratiedag een demonstratie vergulden geven. Goldtooling [vergulden] is het versieren van een boekband met behulp van verschillende stempels, warmte en bladgoud.

Groep Matthijs [Grafische producten]

De reclamewereld staat dagelijks voor een grote uitdagingen. Hoe valt mijn product het beste op!Hoe ga je het verschil maken voor je klanten ? Dat beelden en kleuren meer zeggen dan woorden is bekend. Vanaf nu kan je ieder grafische ontwerp- en drukwerkuiting ook echt laten 'schitteren'. Met het prachtige "inline cold foil"-drukprocédé zijn de creatieve mogelijkheden om drukwerk extra accenten te geven onbeperkt. De Grafische Groep Matthys biedt dit folie-drukprocédé op groot-formaat drukvellen, tot 72x102cm. Mgelijkheden zijn legio: brochures, folders, posters, kaartjes, magazines, covers met extra dimensie.

Microsoft Windows Phone 7: How to be creative on Phone! Create your one app and business on this platform!"

Windows Phone 7 is een besturingssysteem voor smartphones van Microsoft.

De officiële introductie van het besturingssysteem vond plaats rond april 2011. Sinds de komst van Windows Phone 7.5 (Mango) is ook de Nederlandstalige versie van het OS beschikbaar en is er volledige toegang tot de Marketplace en Xbox Live. Op deze inspiratiedag kun je er alles over horen [zie lezingenoverzicht] en zien.

Océ / Canon [Bijzonder foto en print event]

Canon en Océ hebben hun krachten gebundeld, waardoor 's werelds grootste leverancier in de printsector is ontstaan. Op deze inspiratiedag wordt er een bijzonder bijzonder event georganiseerd waar je beslist bij moet en wil zijn. We houden het nog even spannend. Je moet er zijn om het mee te maken...

Papyrus [Papier]

Trudie Brandse Paper Consultant van Papyrus zal deze dag inspirerende de wereld van papier onder de aandacht van de bezoekers brengen. De nieuwe papier collectie van Papyrus staat centraal.

Paul Ruks [Carborundumdruk]

Met behulp van acrylbinder en carborundumpoeder schildert Paul op zinkplaten. Na droging is er meer of minder "reliëf" ontstaan. Er wordt na het ininkten meer of minder inkt af geslagen. Hierdoor ontstaan halftonen op de uiteindelijke prent.

Paul neemt meerdere platen mee voor iedereen die zelf ook aan de slag willen.

De prenten worden in zwart/wit gedrukt.

Ronald Boumans [Artistiek zeefdrukken]

Zal in het atrium de bijzondere iristechniek in het zeefdrukken demonstreren en de bezoekers hier alles over vertellen.

Tetterode [Grafische producten]

Efrem Neveux en Paul van Marissing. Tetterode levert vrijwel alles wat de Nederlandse grafische industrie nodig heeft: drukpersen van Heidelberg, apparatuur voor post- en prepress en alle mogelijke supplies. In de moderne grafische industrie gaat het echter niet meer alleen om de hardware. Tetterode levert daarom naast de hardware tegenwoordig steeds meer kennis: systeem- en bedieningsopleidingen, advies met betrekking tot workflow en procesbeheersing, en bedrijfsanalyses via het Tetterode Adviescentrum. Tetterode zal in het atrium creatieve en onverwachte toepassingen laten zien.

Drukkerij Van Tilburg [drukwerk]

Informeert en inspireert met een 'Apple' hoe het verschil in drukwerk gerealiseerd kan worden.

Thomas Laudy [Kalligrafie]

Kalligraaf Thomas Laudy toont zijn de weelderige rijkdom van 'klinkende' letters. Sinds 1992 artistiek leider van Vereniging Mercator, vereniging van liefhebbers & beoefenaars van het Italic-schrift.

Geniet van zijn handschrift en je mag het ook zelf, met inspirerende instructies van Thomas, ook doen.

Vos Repro [Speciale projecten]

Echt een goed ouderwets (qua service, niet qua apparatuur) familie bedrijf waar ze, zonder dat je erom hoeft te vragen, een stap verder gaan in het bedienen van je wensen. Vos Repro is actief met onder meer printen, copy service en drukwerk. Zo kunt u terecht voor grafische afwerking, outdoor advertising, maar ook al uw drukwerk, boeken en foto's. Dat doen wij met goede producten en een acceptabele prijs, door kritisch te zijn op eigen prestaties en levertijden te respecteren, flexibel en vriendelijk.

Collin Scholten [Portfoliomatch]

Online contact zoeken met een klant, je creaties laten zien. De snelste manier voor de juiste match in creatief werk.

Match gevonden? Ga direct met elkaar in contact! Portfoliomatch: portfolio-oplossing voor creatieven. Oudstudent Grafisch Lyceum Utrecht Collin Scholten laat je er alles over zien.

World of micromodels [Kartonmodelbouw]

Bas Poolen deelt op deze inspiratiedag zijn grote passie kartonmodelbouw aan de hand van een aantal zelfgebouwde modellen. Er zijn een enorm aantal kartonmodellen, [bouwplaten] op de markt te verkrijgen. De onderwerpen lopen enorm uiteen, van vogels en stoomtreinen tot architectuur, schepen enz. enz. Bas zal een aantal modellen tonen in het thema "Groot en Klein". Je kunt dan goed zien hoe levensecht de modellen er uit zien en hoe ver je kan gaan met detailleren en verkleinen van modellen. Vaak is niet te zien dat het modellen van papier zijn. Je moet het zien om het te geloven! Het bouwen van kartonnen modellen is ontstaan in het midden van de 19e eeuw. In de 60er jaren van de vorige eeuw is het verdrongen door plastic modelbouw. De laatste 20 jaar is de kartonmodelbouw weer helemaal in opkomst, en het aanbod en de kwaliteit is beter dan ooit tevoren, vooral dankzij het internet. Bas ziet je graag op de inspiratiedag.

Zeist Bouwplaten | Paper Trade [Papier constructies]

Diderick den Bakkerer verliet omstreeks 1999 het onderwijs en rolde door een combinatie van toevalligheden in een oude liefhebberij: bouwplaten. In 2001 begon Diderick met importeren van de Engelse Birdmobile serie. Molen De Graanhalm van Haamstede was zijn eerste uitgave, al snel gevolgd door het Rietveld Schröderhuis en de rood-blauwe stoel, ook van Rietveld (2002). Vanaf het eerste begin waren er twee series: ZEIST BOUWPLATEN, met hoofdzakelijk Nederlandse moderne architectuur, en PAPER TRADE, oorspronkelijk opgezet in samenwerking met Scaldis Cardboard Modelclub, maar inmiddels voor het overgrote deel bestaand uit uitgaven van Zeist Bouwplaten.

Diderick werkt samen met diverse ontwerpers. Zij doen het technische werk, Diderick beperkt zich tot planning en verkoop en het runnen van de internet shop. Opsporen en importeren van modellen uit de hele wereld is tijdrovend, maar altijd leuk.

De website ging eind 2003 online; het aantal bezoekers (uit ruim 80 landen) groeide snel tot een stabiel aantal van ca. 25.000 per jaar, met kopers uit omstreeks 20 landen.


Vinke display

Vinke Display ontwikkelt en produceert kwalitatief hoogwaardige Point Of Sales producten uit karton. Voorbeelden daarvan zijn verpakkingen, folderbakjes, mailingen, floordisplays en lifesizedisplays.

Print Buyer

Print Buyer verschijnt negen maal per jaar en is de inspiratiebron voor marketeers, vormgevers en drukwerkinkopers. In elk nummer prikkelende case-studies waarin het ontstaan van een nieuw grafisch product belicht wordt. Elke cover is anders waarbij bijzondere ontwerpen gecombineerd worden met nieuwe papiersoorten en druk- en veredelingstechnieken. Met recht collectors-items.

Dzone

Dzone is hét platform voor designers. Dzone publiceert over de ontwikkelingen op het gebied van ontwerp in de breedste zin van het woord. Dat kan gaan om design voor papier, tablets, webdesign en -development, visual design, interaction design, video en multimedia.

Dzone staat voor inspiratie, achtergronden en meningen. Het tweemaandelijkse Dzone magazine speelt in op de ontwikkelingen in de snel veranderende markt voor grafisch- en webontwerp. De lezer krijgt informatie over creatie, (nieuwe)techniek en inspiratie door werk van collega-designers.

FNL [Advanced Photoshop en Webpublishing]

Nu de koude winterdagen zich aandienen, kerst in aantocht is en alle blaadjes van de bomen zijn gevallen, heb je extra veel redenen om je lekker warm te nestelen achter je computer en mooie kunstwerken te maken met Photoshop. We hebben erg ons best gedaan op weer een prachtige uitgave van Advanced Photoshop, waarin je alles leest over het ontwerp van productverpakkingen, hoe je werkt vindt na je opleiding en natuurlijk kun je je vaardigheden opfrissen met allerlei originele workshops. Webdesigner is hét magazine voor webdesigners. Het magazine biedt informatie voor enthousiaste gevorderden en professionals. Iedere uitgave staat bomvol nuttige artikelen en tutorials van specialisten.

Creatief Utrecht.

Elke pagina een feest! Het U30 boek is door Libertas samen met de Utrechtse creatieve industrie gemaakt. 30 bureaus uit de ontwerperswereld gingen aan de slag om 30 letters en leestekens vorm te geven. Fotografen leefden zich uit op het thema Utrecht en/of 30. Via de website kon talent ontwerpen inleveren die allemaal terug zijn te vinden in het boek van 30 x 30 cm. Drukwerk als de mooiste vorm van communicatie is een ode geworden aan de stad en is tegelijkertijd een terugblik op de ontwikkeling van creatief Utrecht. De makers hebben de grenzen van druktechniek, ontwerp en vormgeving opgezocht in een boek van 176 pagina´s. Twee kilo drukwerk dat zich laat voelen en bekijken als een nieuw Utrechts icoon. U30 inspireert, prikkelt en blijft bij. Een boek om van te houden!

   

Goed idee?

Heb je zelf een product, dienst of een idee waarmee je anderen kan inspireren tijdens deze inspriatiedag?

Neem dan contact op met het Art & Design College.
[030 2807080]
Vondellaan 178 3521 GH Utrecht

id2011

PDF ID2011

    id 2010  

 

 

 

 

[ terug naar boven ]

> update van 04.01.2018 <